Kako da pametno koristite platne kartice u inostranstvu

Sezona godišnjih odmora je uveliko počela i mnogi koji pakuju kofere za neku od udaljenijih destinacija često imaju dileme u vezi sa korišćenjem platnih kartica van granica zemlje. One su zaista komforan način plaćanja, ali postavlja se pitanje da li ih se isplati koristiti u inostranstvu, kolike su provizije i nosi li to sa sobom određene rizike?

U načelu, kartice bi trebalo spakovati u novčanik, bilo kao primarno sredstvo plaćanja, bilo kao rezervnu varijantu za slučaj da ponestane gotovine. Korišćenje „plastike“ na putovanjima svakako je komfornije nego korišćenje gotovine, a način zaduženja i konverzije valuta zavisi od vrste kartice, toga da li je ona vezana za račun u konvertibilnim markama ili devizni račun i valute koja se koristi u stranoj zemlji.

U nekim slučajevima kartično plaćanje ne podrazumijeva dodatne troškove. Na primjer, sa debitnom Mastercard karticom UniCredit banke Banja Luka možete plaćati robu i usluge na svim mjestima u zemlji, ali i inostranstvu,na kojima je to omogućeno, bez ikakve provizije. Jedini trošak je praktično onaj za konverziju valute, ukoliko plaćate u inostranstvu, ali on je zanemarljiv ako se uporedi sa prednostima koje dobijate:gdje god da putujete – nema potrebe da jurite mjenjačnicu, preračunavate kurs i brinete da li su vam isplatili tačnu sumu u novčanicama koje možda prvi put vidite. U slučaju da koristite deviznu karticu na kojoj imate sredstva u evrima, a valuta zemlje u kojoj ljetujete je takođe evro, nećete imati čak ni troškove konverzije.

Da se ne biste našli u situaciji da kartica ne radi dok ste na putu ili da nemate dovoljno sredstava da pokrijete troškove, prije odlaska u inostranstvo, odlaskom u Banku ili brzo i jednostavno – putem UniCredit m-bank aplikacije – provjerite stanje na računima i podesite limite potrošnje karticom. Svakako se informišite i kolike su provizije, kako da prijavite izgubljenu ili ukradenu karticu i šta sve treba preduzeti u slučaju da je bankomat zadrži.

Imajte u vidu da se za podizanje gotovine na bankomatima i šalterima banaka u inostranstvu obračunavaju malo veće provizije. Zbog toga se više isplati plaćati „plastikom“ na prodajnom mjestu, ukoliko ponestane gotovine, ali ako vam je keš ipak neophodan, podignite ga na bankomatu koristeći debitnu, a ne kreditnu karticu.

U UniCredit Bank Banja Luka preporučuju nekoliko mjera opreza, kako biste osigurali bezbjednost transakcija, a koja generalno važe i kada ste u zemlji.

„Ne dopustite da vas bilo ko ometa dok provodite transakciju na bankomatu, čak i ako naizgled osoba samo želi da vam pomogne. Zatim, ako na bankomatu primjetite sumnjive uređaje, nemojte koristiti bankomat već obavijestite banku ispred čijeg ste bankomata. Prilikom odlaska u inostranstvo zapište broj +387 51 246 604 koji možete pozvati ukoliko posumnjate da su vaša kartica ili PIN kompromitovani, te želite da je blokirate.“, navode u UniCredit banci Banja Luka.

Isti broj možete pozvati i ukoliko se desi da bankomat zadrži karticu. Jedna od preporuka je i da po mogućnosti na putovanju imajte više od jedne kartice. I naravno, budite sigurni da ste zapamtili PIN kartice prije nego što krenete na putovanje, ali ga ni slučajno ne zapisujte na samu karticu niti na papir koji držite u njenoj blizini. Ukoliko ga i zaboravite, ne brinite, jer vam je u svakom trenutku na raspolaganju opcija uvida u PIN putem aplikacije UniCredit m-bank.

Ne treba zaboraviti ni opšte savjete koji važe za korišćenja kartica bilo gdje: kad plaćate – karticu nemojte ostavljati bez ličnog nadzora – neka je trgovac upotrijebi pred vama, a prilikom unosa PIN-a, kako na bankomatu tako i na prodajnim mjestima, prekrijte tastaturu, jer PIN nikako ne treba dijeliti sa drugima.

Na kraju, ne zaboravite da sačuvate isječke/splipove o plaćanju i račune troškova koje ste plaćali karticom, a po povratku iz inostranstva, takođe putem aplikacije m-bank provjerite da li su sve transakcije adekvatno proknjižene. Dok sve transakcije koje ste učinili na putu ne budu evidentirane čuvajte isječke, račune i potvrde o podignutoj gotovini.

Šta je DCC i zašto ga ne treba odabrati?

Pojedini bankomati i trgovci imaju funkcionalnost dinamičke konverzije valute (DCC). To znači da će vaš račun na bankomatu ili prodajnom mjestu u inostranstvu biti zadužen u konvertibilnim markama u prikazanom iznosu. Imajte na umu da to podrazumijeva povećane troškove konverzije. Generalni savjet je da uvijek odaberete zaduženje u lokalnoj valuti zemlje u kojoj se nalazite.

 

Biznis.ba