To bi sve bilo drugačije da Republika Srpska nije ostala bez dva naftna terminala u koje je mogla da skladišti oko 32 miliona litara goriva i samim tim bi uštedjela čak 50 miliona KM.
Kompanija Hifa oil kupila je početkom 2020. godine od preduzeća Robne rezerve Republike Srpske u stečaju, naftni terminal u Brezičanima kod Prijedora za 1,5 miliona maraka. Naftni terminal u Banjaluci u naselju Vrbanja još nije ponuđen na prodaju zbog neriješenih imovinsko pravnih odnosa. Na taj način, Republika Srpska ostala je bez bilo kakvih rezervi.
Ipak, u Vladi RS kažu da je na sjednicama Vlade razmatran i taj problem, te da će matično preduzeće Elektroprivreda Trebinje nabavljati dizel gorivo za potrebe građana.
“Uradiće se nabavka s obzirom da svi znate da robne rezerve u stečaju i stečajnom postupku terminali privatizovani, rezerve nafte koje je vlada zadužila da se nabave skladištiće se u Rafineriji nafte Brod“, kaže Danijela Pejić, savjetnik predsjednika Vlade Republike Srpske.
Zbog nepostojanja Robnih rezervi, nabavka goriva u ovim okolnostima koštaće drastično skuplje jer su naftni terminali nedostupni i neiskorišteni. Elektropriveda RS već je pokrenula nabavku dizel goriva koje će platiti više od 30 miliona maraka, dok je prije dvije godine tu količinu mogla kupiti za duplo manje novca.
“Niko od vlasti u Republici Srpskoj nije vodio računa o strateškim potrebama građana. Nisu robne rezerve strateška potreba već nadomestak ako nešto fali u prodavnicama. Strateške rezerve nešto što se čuva za potrebe prekida u snabdijevanju građana i to spada u kategoriju roba koje su neophodne za život. Sve ono što je moglo da se isiječe i privatizuje i da se pare stave u budžet i potroše to smo uradili i sad kad nam trebaju strateške rezerve nemamo i kad bi imali pare da ih kupimo nemamo gdje da ih lagerujemo“, smatra Zoran Pavlović, ekonomista.
– Da je vlast u RS sačuvala barem jedan naftni terminal u vlastništvu Republike Srpske, građani RS bi sada umjesto tri marke po litru plaćali skoro duplo jeftinije gorivo. Prodajom naftnog terminala u Brezičanima kod Prijedora, Vlada je pokazala svoju neodgovornost, smatraju u SDS-u.
“Ovaj terminal koji je imao željeznički krak, pristupni put i ostale objekte sa rezervoarima za 17 miliona oni su prodati za milion KM niko nije strateški razmišljao o tome nego gledao da uzme taj milion i koji su silni silosi prodani na licitaciji koji su služili kao lager za pšenicu i kukuruz sve prodato u privatne kompnaije“, ističe Mirko Šarović, predsjednik SDS-a.
Cijena goriva na pumpama sada se kreće oko 3 marke i duplo je viša nego prije dvije godine kada se dizel mogao sipati i po cijeni od 1,45 KM.
“Da nije prodat naftni terminal u Brezičanima kod Prijedora, sada bi Republika Srpska uštedila oko 50 miliona maraka, smatra narodni poslanik Miladin Stanić i dodaje:
“Kad naši vlatodršci kažu mi volimo i čuvamo RS ja im poručujem da lažu jer najveća je laž što su prodali u bescijenje ono što treba građanima RS,Oni nisu domaćini većina su korumpirani jedan dio su kriminalci i nije im mjesto na vlasti nego negdje drugdje“, kaže Miladin Stanić, poslanik SDS-a u NS RS.
Naftne terminale u Vrbanji u Banjaluci i Brezičanima kod Prijedora Republika Srpska je praktično poklonila prilikom privatizacije naftne industrije ruskom Njeftgazinkoru. Rusi su nakon nekoliko godina vratili terminale Robnim rezervama Srpske u zamjenu za otpis milionskih poreskih dugova Petrola, ali terminali nikad nisu stavljeni u funkciju. Međutim, zbog nagomilanih dugova prema UIO BiH i propasti saradnje sa Farmlandom, Robne rezerve su 2017.godine otišle u stečaj, a Srpska ostala bez bilo kakvih rezervi, piše BN.
(Haber.ba)