Vijesti

Kako da znam da li moja ideja ima potencijal?

Za većinu potencijalnih preduzetnika generisanje ideja predstavlja lakši dio posla. Teži, mukotrpniji dio posla predstavljaju istraživanja i analize svih relevantnih faktora koji se moraju uzeti u obzir pri procjeni vrijednosti ideje.

- Tekst se nastavlja nakon oglasa -
- Kraj oglasa -

Ljudi ponekad mogu biti toliko strastveni u vezi sa svojom idejom da žele da je realizuju što prije, bez njenog prethodnog detaljnog istraživanja i objektivne analize. Najčešće se takvi poduhvati završavaju propalim biznisom i velikom svotom izgubljenog novca.

Zato, vjerujte u svoje ideje, ali odluku donesite glavom, a ne srcem!

Analizirajte vaš proizvod
Veoma je važno da prvo dobro razumijete šta je vaš budući proizvod/usluga. Razmišljajte o tome u smislu praktičnosti, karakteristika i koristi koje donosi kupcu. Razgovarajte sa svojim potencijalnim mušterijama, otkrite šta misle o koristima koje vi nudite u odnosu na koristi koje nude proizvodi konkurencije. Ovo je prva faza u razradi vaše ideje kada treba da razumijete šta ćete sjutra prodavati, da biste kasnije utvrdili da li to nekome treba i zašto.

Na primjer, vaša ideja je da otvorite školu stranih jezika. To je ono čime se bavite. Postavlja se pitanje šta prodajete: lično zadovoljstvo i satisfakciju polaznika, užitak, nadu da će vaš polaznik sa sljedećeg putovanja doći srećniji, jer je mogao dobro da se sporazumije sa strancima, ili osjećaj prestiža zato što u vašoj školi rade strani predavači po najnovijoj metodologiji i sl.

Tržište za vaš proizvod
Istražite tržište na kojem bi vaš proizvod ili usluga bili prisutni. Kada ste razumjeli šta prodajete i šta su vaši proizvodi i usluge u prvoj fazi, u sledećoj treba ustanoviti da li za takvom vrstom proizvoda/usluge ima potražnje, da li postoji tržište.

Na osnovu informacija sa tržišta treba da odlučite da li da nastavite sa razvojem ideje, da li da je modifikujete na osnovu novih saznanja ili da je u potpunosti odbacite i započnete rad na drugoj ideji. Vaš cilj je da saznate što više o tržištu na kojem ćete nastupati, o vašem potencijalnom kupcu. Da biste došli do potrebnih informacija kreirajte listu pitanja na koja želite da dobijete odgovore: na primjer, ko čini vaše tržište, tj. ko kupuje proizvode kao što je vaš (da li su to preduzeća, domaćice, građevinske firme, kafići, itd.); procijenite veličinu ukupnog tržišta na kojem planirate da nastupite da vidite da li tu ima dovoljno prostora, a samim tim i posla; u kojem pravcu se razvija vaše tržište (npr. smanjuje se, povećava, u fazi je otvaranja, itd.)…

Ciljni kupci
Kada ste bolje upoznali tržište vrijeme je da definišete profil vešeg ciljnog kupca. Zašto? Jako je važno da znate tačno po svim parametrima da opišete kome je namijenjen vaš proizvod. Sa tim saznanjem oblikovaćete proizvod na način kakvim, po kojoj cijeni, gdje i kada ga vaš kupac želi. Proizvod koji nema svog ciljnog kupca i namijenjen je svima, nema kupca. Mogući parametri za fizička lica su: starost, porodični status, lokacija, obrazovanje, prihodi, društveni status i zanimanja i sl., a za pravna lica: privredna grana, veličina, lokacija, kvalitet, tehnologija, način plaćanja i sl.

Vaša konkurencija
Pretpostavljamo da ste tokom istraživanja tržišta djelimično identifikovali vašu konkurenciju. Sada je vrijeme da detaljno analizirate svoju konkurenciju. Vaš cilj je da imate uvid u to šta nudi vaša konkurencija, kako biste vi mogli da ponudite kvalitetnije ili jeftinije. Vaš cilj je da na njihovim slabostima izgradite svoje snage. Možda je njihova usluga loša, možda njihov proizvod ima mana. Nađite aspekt koji vi možete da uradite bolje, pametnije, jeftinije. To će biti ključ prodaje vašeg proizvoda, nešto što će vas odvojiti od ostatka konkurencije.

Preporučujemo vam da postanete mušterija konkurencije ili da se pretvarate da ste zainteresovani za njihove proizvode i usluge, kako biste dobili potrebne informacije.

Analizom vašeg proizvoda/usluge, tržišta, ciljnog kupca i konkurencije došli ste do prelomne tačke gdje su moguće tri opcije:

  • Uvidjeli ste da imate ideju koja ima svoje mjesto na tržištu
  • Uvidjeli ste da vaša ideja zahtijeva dodatne korekcije kako bi našla svoje mjesto na tržištu
  • Odustali ste od ideje i radićete na novoj ideji
- Tekst se nastavlja nakon oglasa -
- Kraj oglasa -