Vijesti

Kako izaći na kraj sa „teškim“ ljudima

Sigurno je da preduzetništvo sa sobom donosi jednu vrstu slobode koju je teško pronaći u drugim formama rada. Imamo veću slobodu da biramo ljude sa kojima radimo, ali to i dalje ne znači da se nećemo baviti ljudima. Naprotiv, ako ste menadžer svog biznisa i sarađujete sa ljudima, onda vrlo dobro šta to sve može da znači.

Među ljudima postoje različite ličnosti, koje u komunikaciju i odnos unose svoja uvjerenja, vrijednosti, želje, ciljeve i tome slično. Ponekad će upravo elementi koji drugi donose za nas biti nešto što nam nije poznato ili sa čime nam nije udobno. Na primjer, za nekoga je najnormalnije da vam ne javi da će kasniti na sastanak, dok bi za drugu osobu ista situacija mogla da predstavlja izvor velikog stresa.

Komunikacija i rad sa „teškim” ljudima sa sobom donose svoje izazove, ali svakako su mogući. I to ne samo da su mogući, već je takvu saradnju moguće učiniti konstruktivnom i kvalitetnom. Za to će vam biti potrebno nekoliko ključnih sastojaka, a u nastavku vam donosimo tri savjeta koja će vam koristiti u takvim okolnostima:

1. Fokusirajte se na ponašanje, a ne na ličnost

Ljudi koje nazivamo „teškim” najčešće imaju karakterističan stil komunikacije, koji provocira druge ljude na (emocionalno) reagovanje. Na primjer, imate saradnika koji stalno probija rokove, a kad ga pitate šta se dešava, on pronađe odlične izgovore, i tako svaki put! Takvo ponašanje će sasvim sigurno da vas iznervira, pa ćete u jednom trenutku možda krenuti u agresivnu komunikaciju sa takvom osobom, koja će biti zasićena sa „Ti si nepouzdan/lenjivac/…!”. To je upravo zamka koju treba izbeći: baviti se procenama i ocjenama ličnosti druge osobe, zato što takvo bavljenje nije konstruktivno; time što nekoga proglasite ljenjivcem niste mu pomogli ni na koji način, već ste dio njegove ličnosti proglasili manjkavim. Takvo postupanje sugeriše nepostojanje prostora za promjenu. I zaista, ljudi se ne mijenjaju zato što mi to želimo, tako da, umjesto bavljenja ličnošću, pametnije je fokusirati se na ponašanje i voditi računa da se komunikacija odvija u tom okviru.

2. Naoružajte se strpljenjem i tolerancijom

Da li je neko rekao da će izlaženje na kraj sa „teškim” ljudima biti jednostavno i lako? Ako jeste, imate pogrešnu informaciju. Biće vam potrebno mnogo strpljenja, takta i tolerancije, a ništa od toga nije neizvodljivo.

Pitanje je samo da li je vrijedno, to jest da li želite da investirate svoje vrijeme i energiju u odnose koji vam ne donose ništa dobro (bilo da pričamo o zaposlenima, saradnicima, partnerima, klijentima…). A da li je vrijedno znaćete po tome da li u taj odnos više ulažete nego što dobijate nazad.

Jedna jednostavna tehnika za to da neku drugu osobu sagledamo u novom, pozitivnijem svjetlu (i, posljedično, počnemo prema njoj da gajimo odnos sa nešto više razumijevanja, ili makar strpljenja) jeste da probamo da se prisetimo nekoliko njenih pozitivnih osobina ili postupaka. Ovde je „dozvoljen” fokus i na ličnost i na ponašanje, pošto je cilj da tu osobu sagledamo kao višedimenzionalnu, a ne samo kao jednu crtu ili modus operandi koji nas nervira ili nam smeta.

3. Računajte na male pomake

Drugim riječima: ukrotite svoja nerealna očekivanja. Kad odlučimo da ostanemo u odnosu sa „teškim” ljudima, možemo biti skloni da vjerujemo da će se oni promijeniti. To najčešće biva podstaknuto time što smo u komunikaciji sa njima doživjeli mali pomak, pa vidimo da postoji prostor za korekciju ponašanja. Iako je tačno da prostor može postojati, isto tako mi možemo, iz silne želje da se to desi, očekivati da će od sada sve biti sjajno.