BiH konačno ima ozbiljnog igrača na tržištu čokolade: Ko je čovjek na čelu premium domaćeg brenda
O poslovanju i razvijanju domaćeg brenda premium čokolada za portal PIT govorio je Armin Hodžić, direktor kompanije MAK ZARA
Ko je Armin Hodžić i koliko dugo vodite brend MAK ZARA? Kako je biti na čelu jedne manufakturne kompanije u BiH, sa kakvim izazovima se susrećete i da li smatrate da domaće kompanije mogu biti konkurentne stranim proizvođačima?
Na čelu kompanije Mak Zara se nalazim već 5 godina, moja profesionalna karijera je počela u kompaniji Vispak 2012. godine, gdje sam, nakon završetka ekonomskog fakulteta, počeo raditi kao pripravnik, i vrlo brzo napredovao do rukovodioca prodaje i marketinga. Privatno, trudim se što više vremena provoditi u prirodi, zaljubljenik sam u planinarenje i vožnju bicikla, također rekreativno trčim trail utrke.
Što se tiče drugog dijela vašeg pitanja, pa biti na čelu bilo koje kompanije u BiH predstavlja izazov, a smatram da poseban izazov predstavlja voditi jednu manufakturnu kompaniju, samim tim što je tržište BiH malo i slabe kupovne moći, te preplavljeno različitim stranim proizvodima. Ja se, kao odgovorno lice kompanije, prije svega trudim napraviti jednu zdravu radnu atmosferu i povoljne uslove za moje radnike, bitno mi je da funkcionišemo kao tim, jer predan i timski rad donosi odlične rezultate.
Kompanija Mak Zara je u samom vrhu premium proizvoda koji se nalaze na policama kod nas i u Europi i smatramo se izuzetno konkurentnim, prvenstveno po kvalitetu proizvoda.
Predstavite nam kompaniju i kratak historijat njenog razvoja, kako se odluka da u Bosni i Hercegovini pokrenete proizvodnju čokolade čini iz ove perspektive?
Kompanija Mak Zara je pokrenuta 2008. godine, a u sastav ASHoldinga je u ušla krajem 2017. godine. Nakon što sam došao na čelo kompanije, naišao sam na mnoge probleme i prepreke prvenstveno finansijske prirode. Proizvodnja premium čokolada i pralina je bila novost na tržištu Bosne i Hercegovine i da bi se domaća kompanija izborila sa mnogo većim i poznatijim brendovima koji proizvode čokoladu, morali smo imati dobru viziju i mnogo strpljenja. Moj tim i ja smo poduzeli korake ka rješavanju finansija, pri čemu smo kompaniju Mak Zara postavili na stabilne temelje, osmislili nove proizvode i omogućili da Mak Zara postane prepoznatljiv domaći brend.
Šta su najveći uspjesi Vaše kompanije u posljednje 3 godine, na koja tržišta izvozite?
Kompanija Mak Zara se, kao i većina domaćih kompanija, našla u jednom izuzetno teškom položaju tokom pandemije korona virusa. Moj cilj je bio prvenstveno očuvati radna mjesta i učiniti da se radnici osjećaju sigurno. Ponosan sam na činjenicu da smo tokom pandemije otvorili novo tržište i pritom sačuvali radna mjesta. Izazov je bio težak, međutim, odlučio sam vjerovati svojim instinktima i nisam pogriješio, tako da Mak Zara danas uspješno posluje na tržištu Slovenije.
Određene izazove nam je donijela i nova kriza početkom godine koja je praćena inflacijom, te smatram da uspješno prolazimo i kroz ovaj turbulentan period za sve kompanije.
Na koji način kompanija u kojoj radite radi na profesionalnom usavršavanju i šta preporučujete rukovodećem i stručnom kadru u tom smislu?
Kao što sam već spomenuo, moja radna filozofija počiva na principima gdje je radnik središnja figura koja kompaniju čini jakom i stabilnom. S tim u vezi, izuzetno mi je bitno da se kolektiv kompanije konstantno usavršava, počevši od radnika u proizvodnji, zatim tehnologa i rukovodstva. Trudimo se prisustvovati svim većim seminarima i predavanjima koji se odnose na proizvodnju i marketing, također se trudimo ići u korak sa najnovijim tehnologijama u proizvodnji i prodaji čokolade, mnogo pažnje posvećujemo edukaciji naših radnika, što u konačnici doprinosi pozitivnim rezultatima.
Šta mislite o odlivu radno sposobnog stanovništva iz naše zemlje i koja je vaša preporuka za usporavanje tog procesa i zadržavanje tih ljudi u našoj zemlji?
Migracije radno sposobnog stanovništva se dešavaju u čitavom svijetu, pa tako i kod nas. Smatram da će se tržište u BiH oporaviti i da će se stvoriti bolji uslovi za rad, što će posljedično usporiti odlazak mladih i sposobnih ljudi.
Kakva je radna atmosfera u kompaniji Mak Zara i koliko je bitno raditi u jednoj zdravoj, opuštenoj sredini?
Kompanija Mak Zara mnogo pažnje posvećuje stvaranju ugodne radne atmosfere, naravno, zadaci se moraju ispuniti u zadanom roku i proizvodnja mora funkcionisati besprijekorno. Smatram da smo pronašli dobar recept po kojem funkcionišemo, što uostalom pokazuju i rezultati.
Vaš proizvodni asortiman uključuje raznovrsne čokolade i praline, koje sastojke koristite i da li se proizvodi MAK ZARA mogu svrstati u vrhunske zdrave proizvode? Možete li nam reći nešto više o načinu proizvodnje Mak Zara delicija, kao i o vrsti proizvoda?
Kompanija Mak Zara koristi visoko kvalitetne, zdrave proizvode u pripremi čokolada i pralina. Sva proizvodnja je manufakturna, svaka čokolada i pralina se pažljivo izlijeva u kalupe, vodimo računa o svim koracima proizvodnje, tako da se proizvodi Mak Zara mogu svrstati u izuzetno kvalitetne, zdrave i premium domaće proizvode od čokolade.
Za proizvodnju svojih delicija Mak Zara koristi vrhunske sirovine, poput najkvalitetnije belgijske čokolade i u BiH radimo finu obradu čokolade, kombinirajući je sa različitim okusima, filovima, orašastim plodovima i na taj način dobijamo jako kvalitetan proizvod. Proizvodi su podijeljeni u tri kategorije: Čokolada, Praline i Suho voće u čokoladi. Trudimo se održati visoke standarde proizvodnje i u pripremi naših proizvoda koristimo pet vrsta čokolade, mliječnu, tamnu, bijelu, ruby i gold čokoladu.
Bitno je naglasiti da Mak Zara ima specifičan model proizvodnje, koji je prije nekoliko godina bio inovativan u BiH, a koji se ogleda u tome da čokoladu, filove nabavljamo već spremne iz Belgije, Italije i u BiH radimo finu obradu čokolade i praline, ovaj model proizvodnje ima jako puno prednosti i omogućuva nam da budemo kvalitetom konkurentni svjetskim proizvođačima.
Cijeli intervju čitajte OVDJE.
window.fbAsyncInit = function() {
FB.init({
appId : '1391296191040571',
xfbml : true,
version : 'v7.0'
});
FB.AppEvents.logPageView();
};
(function(d, s, id){
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) {return;}
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = "https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js";
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
(Pressmedia)