SARAJEVO – Dok u BiH postoji oko 2,2 miliona aktivnih bankovnih kartica, svega 39 odsto fizičkih lica koristi elektronsko bankarstvo, pokazuju podaci Centralne banke BiH.
Broj transakcija putem elektronskog bankarstva raste iz godine u godinu, ali ne baš nekim velikim intenzitetom, tako da je u prošloj godini on iznosio oko 34,4 miliona, a bilježi se konstantan rast digitalnog plaćanja u zemlji.
Kako se navodi, mobilno bankarstvo koriste fizička, a internet bankarstvo pravna lica.
Zanimljivo je da čak dvije trećine lica koja imaju instalirane mobilne aplikacije za plaćanja ne koriste tu uslugu.
Kako je rekla viceguvernerka Centralne banke BiH Ernadina Bajrović na promociji Vodiča za digitalno plaćanje Centralne banke nastalog u saradnji sa Svjetskom bankom, ovi podaci govore da su građani u BiH nedovoljno informisani i da je izrada ovog priručnika bila neophodna.
“Vodič govori o mogućnostima, ali i rizicima, korištenja naprednih tehnologija, te informiše građane na koji način da koriste ovu tehnologiju”, rekla je ona i dodala da korištenje napredne tehnologije plaćanja čine jednostavna, efikasna i jeftinija.
Prema njenim riječima, ovaj vodič istovremeno, pruža mogućnost ljudima da se upoznaju o svojim pravima i da se zaštite kao korisnici u tom sistemu, odnosno da pokušaju da preventivno djeluju na eventulane rizike.
Plaćanje karticom i dalje na niskom nivou
“Postoje i podaci da je u 2021. u odnosu na 2020. došlo do porasta broja građana koji imaju kartice, ali je količina upotrebe te kartice i novca koji se koristi još na niskom nivou. Podaci govore da građani koriste karticu uglavnom da podignu gotovinu sa bankomata i onda nastavljaju dalje plaćanje kešom”, istakla je Bajrovićeva.
Ona je naglasila da je zato potrebno mnogo truda i edukacije o benefitima digitalnog plaćanja, ali i o rizicima, čemu treba doprinijeti ovaj vodič.
Šef Kancelarije Svjetske banke za BiH i Crnu Goru Kristofer Šeldon rekao je da dolaze vremena kada će digitalno plaćanje imati veću ulogu u svakodnevnom životu ljudi u BiH, te dodao da je pojavom virusa korona došlo do rasta interesovanja.
Šeldon je istakao da digitalno plaćanje olakšava plaćanje u svakodnevnom životu, te je stoga neophodno upoznati građane u BiH kako o ovom vidu plaćanja, tako i o rizicima i zloupotrebama koje ono donosi.
“Vodič za digitalna plaćanja daje dobre informacije o različitim plaćanjima, ali daje i smjernice kako izbjeći rizik ovog plaćanja, odnosno na koji način se štite lični podaci u ovom plaćanju, ali i transakcije”, rekao je Šeldon.
On je istakao da je vodič važan kako za korisnike tako i za bolju finansijsku inkluziju, te dodao da zakon i regulative moraju pratiti ovaj vid plaćanja.
“Nadam se da će vodič skinuti veo sa digitalnog plaćanja u BiH”, istakao je šef Kancelarije Svjetske banke za BiH i Crnu Goru.
U posljednje dvije godine zbog pandemije dosta se promijenio način plaćanja i digitalno plaćanje postaje aktivnije.
Vodič daje osnovne informacije o digitalnom plaćanju, te kako se koristi, a posebna pažnja posvećena je mobilnom bankarstvu, beskontaktnom plaćanju putem kartica.
Veliki značaj posvećen je bezbjednosnom aspektu zbog mogućih zloupotreba.
Vodič je informativno-edukativnog karaktera, zasad je u digitalnoj formi i biće postavljen na veb-stranici Centralne banke, a namijenjen je građanima BiH da budu što više informisani o tome kako vršiti digitalno plaćanje i da budu zaštićeni od eventualnih zloupotreba. Srna
Objava Samo 39 odsto građana koristi elektronsko bankarstvo prenijeta sa portala Capital.ba – Informacija je capital.