Prijedlog zakona o metrou i gradskoj željeznici Vlada Srbije je usvojila jučer. Najavila je kako je planirano da se sa realizacijom tog projekta, vrijednog šest milijardi eura, započne do kraja ove godine. Predstavnici opozicije pitaju zašto je izgradnja poskupjela.
Metro, jedan od „najkompleksnijih inftrastrukturnih projekata“, mogao bi biti osnov javnog prijevoza u glavnom gradu Srbije. Ako i kada bude izgrađen. Posljednja procjena njegove vrijednosti sa 4,4 milijarde eura porasla je na šest milijardi. I to za manje od tri mjeseca. Danas se o metrou govorilo na dva fronta. U sali za sjednice Skupštine grada i ispred nje. S tim da je u sali ipak zvučnije bilo pominjati opozicionog lidera koji pominje metro.
“Vaš kolega, gradski odbornik Dragan Đilas, koji ne dolazi na sjednice, danas je rekao, ovdje na 50 metara od vas, da Beogradu ne treba metro. Pa naravno da njemu ne treba metro. Kad čovjek ima džipove. Šta će njemu metro?“, napomenuo je Vesić.
Beograd na korak od metroa
Tačno je jedno. Da je na 50 metara od sale u Sava Centru kojoj je u toku bila sednica, Đilas držao konferenciju za novinare. Nije rekao da Beogradu ne treba metro. Ali jeste pominjao poskupljenje izgradnje sa 2,2 milijarde. Koliko je bilo planirano u vrijeme kada je on bio gradonačelnik. Na šest milijardi eura u ovom trenutku.
“Pitanje je – zašto? I odakle pare? Jer je naš projekat bio takav da bi ga finansirao sam grad Beograd. Sad će ga finansirati država. Koja iako je budžet veći za 50 posto nego prije osam godina, gradi škole, pravi transfere. To se nikada u posljednjih deset godina nije dešavalo“, kazao je predsjednik Stranke slobode i pravde Dragan Đilas.
Desiće se, možda, ono što nije za prethodnih pet decenija. Prva najava izgradnje metroa potekla od nekadašnjeg gradonačelnika Beograda Branka Pešića. Davne 1971. godine.
„Na Đilasovu žalost, grad Beograd počeće da gradi metro u novembru 2021. godine. Pedeset godina pošto je najavljen. Ali bolje ikad nego nikad“, poručio je Goran Vesić.
Dvije ili tri linije?
U Ministarstvu građevinarstva ranije su govorili da se cijena izgradnje metroa razlikuje u zavisnosti od toga da li procjena vrijednosti obuhvata dvije ili tri linije metroa. „Navedeni iznos od oko šest milijardi eura odnosi se na vrijednost izgradnje sve tri linije metroa. Ukupne dužine 60,5 kilometara sa 60 stanica. Naglašavamo da se radi o orijentacionim vrijednostima. Tehnička dokumentacija još nije izrađena“, rekli su ljetos u Ministarstvu za list Danas.
Metro je bio jedna od tema i u obraćanju predstavnika Narodne stranke. Smatraju da je Beogradu potreban. Ali ne kakav je planiran. Jer nije u funkciji građana i povezuje kako kažu „ništa ni sa čim“. A dvije linije metroa se ukrštaju kod Beograda na vodi.
“Pljačka vijeka”
„Ono što je značajno za metro jesu dvije stvari. To je uništavanje vodoizvorišta na Makišu. Gdje će se graditi depo. Ali isto tako velika pljačka. Mogu da kažem i ‘pljačka vijeka’, jer su vlasti najavile da će ovaj projekat koštati Beograd 100 miliona eura po kilometru. Uporedit ću to sa Madridom koji je dobio metro za 40 miliona eura po kilometru“, rekla je predsjednica odborničke grupe Narodne stranke u Skupštini Beograda Marina Lipovac Tanasković.
Da li će želje gradske vlasti postati stvarnost? To će biti jasno već za šest mjeseci. Za 1. novembar planirano je usvajanje Zakona o metrou. Odmah potom i početak gradnje, da bi kako su, gradski čelnici najavili, 2028. godine imali prvu liniju metroa, a 2030. i drugu.