Nakon što su se za vrijeme pandemije koronavirusa brojne firme mučile s pronalaženjem radnika, sada su neke među njima odlučile ‘zaposliti’ robote koji će im pomoći u obavljanju niza zadataka, od poslova na gradilištima do skeniranja knjiga u bibliotekama.
Ovaj grad-država uvelike se oslanja na strane radnike, no njihov je broj između decembra 2019. i septembra 2021. pao za 235.700.
Podaci su to ministarstva radne snage, po kojima je suzbijanje širenja covida-19 ubrzalo i “tempo prijelaza firmi na tehnologiju i automatizaciju”.
Na gradilištu u Singapuru ‘radi’ četveronožni robot imenom “Spot”, koji je izgradila američka tvrtka Boston Dynamics. Njegova je zadaća proučiti blato i šljunak da bi se omogućilo napredovanje u građevinskim radovima, a prikupljeni podaci se provjeravaju u kontrolnim prostorijama građevinske tvrtke Gammon.
Direktor Gammona, Michael O’Connell, kaže da je za korištenje Spota potreban samo jedan radnik umjesto dosadašnje dvojice koji su ranije ručno obavljali isti posao.
On vjeruje da će manjak radne snage u raznim industrijama, do kojega je došlo zbog pandemije koronavirusa, i dalje biti prisutan.
Po podacima Međunarodne federacije robotike za 2021., u Singapuru je trenutačno instalirano 605 robota na 10.000 zaposlenih u prerađivačkoj industriji, što je drugi najveći broj u svijetu. Na prvome je mjestu Južna Koreja s 932 robota na 10.000 zaposlenih.
Istodobno je singapurska Nacionalna biblioteka u posao uvela dva robota čija je zadaća svakodnevno skenirati naljepnice na 100.000 knjiga ili oko 30 posto od ukupnog broja knjiga u bilbioteci.
“Osoblje ne mora osobno provjeravati numerirane naslove na policama, što smanjuje količinu svakodnevnih obveza za naše radnike”, rekao je Lee Yee Fuang, pomoćnik ravnatelja u Odboru nacionalne bilbioteke.
Roboti se u Singapuru koriste i na više od 30 stanica podzemne željeznice, gdje svakodnevno pripremaju kafu za brojne putnike koji stižu na posao iz prigradskih naselja.
Keith Tan, izvršni direktor firme Crown Digital, koja je osmislila robote bariste, kaže da upravo oni pridonose rješenju “najveće bolne točke” kada je posrijedi osoblje za pripremu i posluživanje hrane i pića, a istodobno se otvaraju dobro plaćena radna mjesta u procesu automatizacije sektora.
No teško je udovoljiti svima. Neki stanovnici Singapura koji su isprobali usluge robota barista i dalje čeznu za interakcijom s čovjekom baristom.
“Mislim da je u ljudskoj prirodi da ostvari ljudski kontakt, osobito s baristom koji mu poslužuje kafu”, smatra putnik Ashish Kumar ispijajući topli napitak koji mu je pripremio robot.
Biznis.ba / Hina