Totalno zatvaranje ekonomije zbog straha od širenja zaraze, zabrana putovanja, ali i velika potreba za pojedinim robama i uslugama znatno su uticali i na konačan izgled liste „Top 50 brzorastućih kompanija u Bosni i Hercegovini u 2020. godini“.
Poslovne novine i bonitetna agencija LRC i ove godine, po peti put zaredom, realizuju projekat „Brzorastuće kompanije u BiH“ pa su tim povodom pripremljeni i podaci o brzorastućim kompanijama u našoj zemlji uzimajući u obzir nekoliko najvažnijih i vrlo strogih kriterija koje su morale ispuniti, poput onih o rastu prihoda u posljednje tri godine, toga da nisu smanjivale broj zaposlenih te da su imale pozitivnu dobit i veću prosječnu godišnju stopu rasta (CAGR) od 10 posto.
Ovaj put analizirane su najbolje rangirane brzorastuće kompanije u BiH za koje su kao referentne godine uzeti prihodi iz tri posljednja finansijska izvještaja za 2018., 2019. i 2020. godinu.
Uspjeh poljskog LPP-a
Podaci koje smo dobili nam zorno prikazuju kako su poslovale brzorastuće kompanije i koje su djelatnosti bile najprofitabilnije u 2020. godini. No, da bismo stekli neki uvodni dojam o tome čime se bave brzorastuće kompanije u BiH, na početku nije loše spomenuti da je od svih brzorastućih kompanija u našoj zemlji najviše onih koje se bave cestovnim prevozom robe (6,25 posto).
Iza njih je 4,4 posto onih koje se bave nespecijaliziranom trgovinom na veliko. Slijede djelatnosti apoteka sa 3,60 posto, inžinjerske djelatnosti i s njima povezano tehničko savjetovanje kojih je 3,13 posto, a na kraju je tu računarsko programiranje kojeg predstavlja 2,97 brzorastućih kompanija.
Dakle, ovih pet djelatnosti su najdominantnije u ukupnom broju brzorastućih kompanija u BiH.
Prema analizi kompanija koje imaju najveći CAGR u 2020. godini, a uzimajući u obzir njihov prihod iz 2020. godine, prvo mjesto pripada poljskoj firmi LPP BH d. o. o. Banja Luka koja je ostvarila prihod od 11,9 miliona KM. Prosječna trogodišnja stopa rasta (CAGR) iznosila je 3.369 posto. Ova modna kompanija na bh. tržište je stigla 2018. donoseći nam poznate modne brendove Reserved, Cropp, House, Mohito i Sin Say. U region je LPP prvo stigao u Hrvatsku, zatim u Srbiju i na kraju u BiH, a samo u prvih devet mjeseci 2018. je ostvario porast neto profita od 36,5 posto u odnosu na godinu prije. Svojim najpoznatijim brendom Reserved LPP pokriva 20 evropskih tržišta, a prisutan je u Aziji i na Bliskom istoku.
Sa ostvarenim prosječnim trogodišnjim rastom od 2.885 posto CAGR-a drugo mjesto pripada firmi Bulevar d. o. o. iz Kiseljaka koja se bavi gradnjom stambenih objekata i koja je u 2020. oprihodovala 50,4 miliona KM.
Treće mjesto u istoj kategoriji zauzela je bijeljinska firma Skiper Group d. o. o. Bijeljina koja se bavi trgovinom na veliko mesom i mesnim proizvodima. Ova kompanija je 2020. godine imala prihod od 2,5 miliona KM i rast po CAGR-u od 2.715 posto.
Prihod AFT skočio sa 2,3 na 33 miliona KM
Na rang-listi TOP 50 brzorastućih kompanija po CAGR-u u 2020. koje su ostvarile više od dva miliona prihoda u 2018. godini i nastavile kontinuirani rast zaključno s krajem 2020. prvo mjesto zauzima njemačka firma AFT Bosnia koja je u sastavu njemačke grupacije Automotive GmbH koja posluje u Živinicama i bavi se prodajom autodijelova. AFT Bosnia je 2018. godine ostvarila prihod od 2,3 miliona KM, a već 2020. godine prihod se popeo na 33,026 miliona KM, što je rast od 279 posto po CAGR-u.
Poslovanje kompanije AFT Bosnia nam pokazuje kako se zajedničkim snagama lokalne vlasti koja je obezbijedila zemljište za izgradnju poslovne zone i privatnog kapitala može i treba unaprijediti ekonomija. Pogoni AFT Bosnie su smješteni u poslovnoj zoni Ciljuge II u Živinicama u kojoj je za samo nekoliko godina uloženo 70 miliona KM.
Kome je godila 2020. godina?
Drugo i treće mjesto na ovoj tabeli zauzimaju kompanije koje se bave izgradnjom stambenih i ostalih građevinskih objekata. Drugo mjesto je zauzela kompanija Gradnja Plus d. o. o. Banja Luka koja je 2018. ostvarila prihod od 2,6 miliona KM, a već dvije godine potom 18,677 miliona KM prihoda, što je rast po CAGR-u 2020. od 165 posto.
Na trećem mjestu je kompanija Enikon-Gradnja d. o. o. iz Zvornika koja je 2018. imala prihod od četiri miliona KM i u 2020. rast na 17,7 miliona KM, što je rast po CAGR-u od 110 posto.
Ova suha statistika nam pokazuje da su u jeku pandemije cvjetali biznisi koji se bave prodajom kvalitetnih modnih brendova, izgradnjom stambenih i nestambenih objekata i proizvodnjom autodijelova. Dok su mnogi bili u teškim problemima zbog lockdowna poput turizma, ugostiteljstva, hotelijerstva ili aviosaobraćaja, nekima pandemija nije otežavala posao, odnosno da budemo precizniji, nije ni njima bilo lako poslovati, ali se na njih nije odnosilo totalno zatvaranje ekonomije.
Zanimljivo je da se među brzorastućim kompanijama koje na bh. tržištu posluju duže od tri godine na visokoj poziciji nalazi samo jedna koja se bavi računarskim programiranjem. To je kompanija Virgin Pulse iz Tuzle koja je 2018. imala prihod od 3,6 miliona KM i u 2020. rast na 12,2 miliona KM, odnosno rast po CAGR-u od 84 posto.
Kad kažemo zanimljivo, mislimo na to da su svjetski trendovi takvi da su među brzorastućim kompanijama obično one koje posluju u oblasti tehnologija i fintecha.
window.fbAsyncInit = function() {
FB.init({
appId : '1391296191040571',
xfbml : true,
version : 'v7.0'
});
FB.AppEvents.logPageView();
};
(function(d, s, id){
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) {return;}
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = "https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js";
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));