Svi se zgražavamo što deca u najsiromašnijim državama sveta često rade u fabrikama velikih korporacija, tugujemo što je svet uslovljen bahatošću bogatih koji siromašnima uzimaju apsolutno sve, od detinjstva preko kože s leđa pa do samog života ukoliko zatreba.
Kada se tako nešto dogodi u zemlji koja decenijama uspešno izvozi neke svoje standarde i navodno slobodarske vrednosti širom sveta, onda je to samo dodatni pokazatelj kakvo posrnuće je civilizacija sebi dozvolila.
Otkriveno je da najmanje četiri glavna dobavljača kompanije „Hyundai Motor“ i sestrinske firme „Kia Corp“ zapošljavaju decu u svojim fabrikama u Alabami.
Novinari Rojtersa uz pomoć državnih i saveznih agencija sada istražuju koriste li se deca kao radna snaga i u drugim fabrikama ovih kompanija u ostatku sveta.
U fabrici u vlasništvu kompanije „Hwashin America Corp“, dobavljača dve spomenute marke automobila u gradu Grinvilu u južnoj Alabami, ovog je maja radila 14-godišnja devojčica iz Gvatemale koja je bila zaposlena na sklapanju komponenti karoserije automobila.
Tvrde da ne zapošljavaju djecu
U fabrikama u vlasništvu korejskog proizvođača auto-delova „Ajin Industrial Co“ Kaseta u istočnoj Alabami, bivši inženjer proizvodnje rekao je za Rojters da je radio sa najmanje 10 maloletnika. Još šest bivših radnika Ajina potvrdilo je da su i oni radili sa više maloletnih radnika.
I „Hwashin“ i „Ajin“ saopštili su da njihova politika zabranjuje zapošljavanje bilo kog radnika koji nije zakonski sposoban za zapošljavanje, a u tu grupu spadaju i maloletnici.
Identičnim korporativnim rečnikom Rojtersu su rekli da „prema njihovim saznanjima“, fabrike nisu zapošljavale maloletne radnike.
Uglavnom migranti
Rojters je u julu otkrio da je dvoje dece radilo u „SMART Alabama LLC-u“, filijali kompanije „Hyundai“ u južnoj Alabami, od kojih je jedno imalo samo 12 godina.
U avgustu je američko ministarstvo rada izvestilo da je „SL Alabama LLC“, još jedan dobavljač kompanije „Hyundai“, među zaposlenima imao maloletne radnike, uključujući 13-godišnjaka. Sva su deca uglavnom bila iz imigrantskih porodica, a Rojters je razgovarao sa porodicom 14-godišnje radnice iz Gvatemale.
Od tada su razne državne agencije istraživale čak 10 fabrika u Alabami koje isporučuju delove za „Hyundai“ ili „Kiju“ zbog dečjeg rada.
Istrage se sprovode u malim gradovima i ruralnim mestima gde se nalaze mnogi dobavljači i agencije za zapošljavanje. Još nije jasno hoće li istrage dovesti do krivičnih prijava te hoće li neko biti kažnjen, reklo je dvoje ljudi povezanih sa istragom.
Radnici pobegli iz prostorije
Kada je u avgustu ekipa ministarstva rada i državnih inspektora Alabame nenajavljeno stigla u jednu od Ajinovih fabrika, radnici su izjurili sa zadnje strane pre nego što su ih ispitali, rekao je jedan od inspektora na sastanku radne grupe Alabame za borbu protiv trgovine ljudima.
Zakon Alabame i SAD-a zabranjuje rad u fabrikama osobama mlađim od 16 godina, a svim radnicima mlađim od 18 zabranjeno je obavljanje opasnih poslova u automobilskim fabrikama, gde prese za metal, mašine za rezanje i brzi viljuškari mogu ugroziti živote i naneti ozbiljne povrede.
Nakon prvog izveštaja Rojtersa, glavni operativni direktor kompanije „Hyundai“ Žoze Munjoz rekao je da će firma prekinuti poslovanje sa proizvođačima koji su zapošljavali decu.
No „Hyundai“ sada odustaje od toga i nastavlja poslovati sa tim dobavljačima. Kompanija je samo poslala saopštenje u kojem navodi da se od sada u kompanijama sa kojima je povezana vrše strožiji nadzori.
indexhr/press
(Pressmedia)