Aerodrom Tivat mogao bi uskoro biti mjesto testiranja usluga takozvanog letećeg bespilotnog taksija – drona, odnosno koncepta “Urban Air Mobility”.
Ova usluga je tek u početnim eksperimentalnim fazama na aerodromima u Parizu i Milanu, a uvođenje ovog koncepra u redovnu upotrebu očekuje se u najboljem slučaju 2025-26. godine.
Predlagač i zagovornik uključenja u ovaj projekat izvršni direktor Aerodroma Crne Gore Goran Jandreoski, kaže da je koncept “Urban Air Mobility” u poodmakloj fazi odobravanja kod Odjeljenje za plovidbenost vazduhoplova njemačke Agencije civilnog vazduhoplovstva.
– U krajnjem stadijumu je odobravanja bespilotnih letjelica proizvođača ‘Volocopter’ i ‘Lilium’ za koncept bespilotnog vazdušnog taksija. Ja sam to kao korisnik probao na jednom aero-mitingu u Singapuru 2017. i bio sam impresioniran. Sa direktorom njemačke Agencije civilnog vazduhoplovstva, koji mi je prijatelj, sam u redovnom kontaktu oko toga. Meni je bitno da u svemu ovome, Aerodromi Crne Gore praktično na vrijeme zauzmu svoje mjesto u redu za čekanje na uvođenje ove, izvjesno je, vrlo važne i perspektivne buduće usluge u vazdušnom transport – kazao je Jandreoski “Vijestima”.
On navodi da je veoma bitno i da inspektori crnogorske Agencije za civilno vazduhoplovstvo sjutra znaju kako da taj bespilotni dron taksi sertifikuju kao letjelicu u Crnoj Gori.
– Urban Air Mobility jeste održivo rješenje, a naša ideja je da Ministarstvo kapitalnih investicija, a ne Agencija za civilno vazduhoplovstvo bude ‘kolovođa’ kada je postepeno uvođenje tog koncepta u Crnoj Gori u pitanju. Sjutra sa bespilotnim dron taksijima neće se prevoziti samo ljudi, već se može prevoziti i teret do na primjer nekog zimi zavijanog sela u crnogorskim planinama, tako da nam je neophodna šira podrška Ministarstva, potrebno je da naša i njemačka agencija za civilno vazduhoplovstvo budu u kontaktu i razmjenjuju najsvježije informacije o regulaciji i kontroli ovog vida budućeg vazdušnog saobraćaja. Veoma bi nam bilo važno da uspijemo dovesti proizvođače ovih letjelica da ih testiraju ovdje kod nas u Crnoj Gori i da mi budemo dio tog sistema koji donosi višestruke benefite – kazao je Jandreoski.
Crnogorska delegacija je krajem novembra prošle godine prilikom posjete sjedištu Međunarodnog savjeta aerodroma (ACI) u Briselu, najavila da su Aerodromi Crne Gore, uz podršku resornog ministarstva, spremni da budu dio najnovijeg projekta koji vode ACI, Eurocontrol i ICAO – Urban mobility, a iz ACI je obećano da će u ime Aerodroma Crne Gore pregovarati sa kompanijama koje bi na ovdašnje aerodrome mogli da dovedu taksi dronove.
– Našim domaćinima u ACI smo ponudili da razmotre opciju da Aerodrom Tivat, van sezone, bude testna ustanova za takve kompanije i predstavili da bi mogli da testiraju tu vrstu prevoza putnika, recimo od piste do Luštice, Porto Montenegra, Portonovog, jer na tim lokacijama postoje helidromi registrovani u Agenciji za civilno vazduhoplovstvo. Veoma je značajno što su vidjeli da u svemu tome imamo podršku Ministarstva kapitalnih investicija – rekao je tada Jandreoski.
Solarna elektrana na krovu parkinga aerodroma u Podgorici
Jandreoski je kazao da kao član Borda direktora ACI (Međunarodni Savjet aerodroma Evrope) u ime ACG, ima pristup nekim razvojnim i ekološkim projektima koji drugi aerodromi nemaju i da to treba iskoristiti.
– Drago mi je da na teme koje su sada aktuelne u svjetskom vazduhoplovstu poput smanjenja karbonskog otiska aerodroma, upotrebe održive energije i sličnog, dobre saradnike imam u članovima Odbora direktora. Upravo je jedan od njih inicijator projekta za ovu godinu – proširenja parking na arodromu Podgorica i njegovog pokrivanja solarnim panelima radi pravjenja mini solarne elektrane – naveo je Jandreoski.
Izvor: Vijesti.me